Ghidul cumparatorului de LED auto

La o masina, atat iluminatul extern, cat si cel intern sunt probleme de o maxima importanta. Pe primul loc sta acuratetea sistemului de semnalizare, alaturi de o vizibilitate optima, urmate indeaproape de ergonomie si de un consum adecvat de energie de la bateria masinii. Daca pana nu demult becurile standard (cu halogen sau cu Xenon) erau cele conventional utilizate in indeplinirea acestor sarcini, in prezent lumina provenita de la leduri auto este clar in tendinte.

Avantajele echiparii autovehiculului cu astfel de piese sunt multiple: durata de viata a unui LED este de cel putin 10.000 de ore, consumul energetic este cu mult mai redus decat in cazul celorlalte tipologii de lampa, iar faptul ca produce foarte putina caldura nu poate fi decat imbucurator. Chiar daca nu ai mai avut instalate astfel de corpuri de iluminat in masina ta, unele modele de autoturism iti permit sa le folosesti. Din acest motiv si pentru cei care se intreaba unde gasesc leduri auto la un pret bun am alcatuit acest articol informativ, care contine criteriile de alegere pentru un produs optim adaptat autoturismului personal.

Destinatia: in comert se gasesc leduri auto de exterior si modele de interior. Cele care se plaseaza in afara masinii sunt totusi protejate de contactul direct cu exteriorul, insa chiar si asa trebuie sa fie alese strict modele omologate pentru uz extern, avand in vedere ca orice defectiune in urma uzajului prematur se poate solda cu o amenda, atunci cand luminile masinii nu mai functioneaza corespunzator. Pentru a asigura lumina auxiliara in interiorul masinii, sugeram cumpararea de leduri auto SMD (Surface-Mounted Device). Acestea au ca sursa de iluminare un chip imbracat in rasina si sunt considerate ultimele inovatii in materie de tehnologie. Soferii le aleg deoarece emit o lumina puternica, stralucitoare, similara cu cea a lampilor cu Xenon, iar pentru unele modele durata de viata se poate extinde la 10.0000 de ore, ceea ce inseamna chiar mai mult decat durata de viata a masinii.

Pozitionarea: ai de regula urmatoarele pozitii: faruri de fata(faza scurta si lunga), proiectoare de ceata(fata si spate), semnalizatoare, pozitii, stopuri, lumini pentru marsarier si la numarul de inmatriculare. Multiple pareri despre cele mai bune leduri auto declara ca mai rar intalnesti modele pentru far, iar atunci cand le preferi, trebuie sa cheltui niste sume considerabile pentru unele de calitate superioara, de cel putin 1800 lumeni. Poti gasi toate aceste tipologii de lampi enumerate, catalogate in functie de pozitia in care se monteaza, iar ca repartizare generala poti avea leduri auto propriu-zise si banda led.

Pentru luminile ce fac parte din sistemul original de iluminat al masinii se vor intrebuinta neaparat LED-uri clasice sau modele canbus, in functie de conditiile necesare de functionare. Daca vrei sa adaugi lumini de accent autoturismului sau sa plasezi surse de iluminat sub acesta, poti cumpara banda autocolanta cu chipuri LED. Aceasta se prezinta sub forma unor fasii(placa de circuit) pe care sunt montate LED-uri cu luminozitate mare. Benzile se pot lipi direct in exterior si in interior(pentru tuning), iar unele kituri disponibile in comertul online iti permit si control prin telecomanda pentru aceste accesorii.

Fluxul luminos: este  marcat in lumeni, ca si la becurile incandescente, si va avea ca rezultat un consum mult mai redus de energie. Daca vrei sa pastrezi neschimbata luminozitatea vechilor faruri, inlocuindu-le cu leduri, atunci incearca sa adaptezi aceeasi valoare in lumeni. Calculul il faci simplu, daca iei in considerare urmatoarele valori: la becuri incandescente obtii 14 unitati(lm) pentru fiecare watt consumat, in timp ce pentru LED ai in medie 35lm per watt. De regula, farurile au cel putin 800 – 1500 de lumeni cand ai lampi cu halogen, deci asigura-te ca nu alegi valori mai scazute pentru cele LED.

Daca gasesti chiar si cifre mai mari, poti sa le cumperi, dar vei avea nevoie de rezistenta suplimentara, pentru a regla intensitatea luminii in raport cu distanta pana la care ajunge. Asta se intampla deoarece la valori foarte mari, de peste 1800 – 2000 de lumeni este obligatoriu sa ai un sistem de reglaj, pentru a nu-i deranja  pe ceilalti participanti in trafic.

Putem adauga aici ca argument faptul ca multi soferi s-au plans pentru ca au fost acostati si criticati in trafic din cauza farurilor prea puternice care nici macar nu functionau la capacitate maxima. In plus, nu uita ca, desi un bec LED nu produce prea multa caldura, la conexiune se va degaja o cantitate considerabila de energie termica, iar aceasta trebuie contracarata folosind mici ventilatoare care se integreaza in sistemul de iluminare al autovehiculului.

Compatibilitatea cu sistemul masinii: depinde de circuitul electric si de standardul de constructie al becului.

Se prea poate sa te afli intr-una dintre urmatoarele situatii: fie masina ta este echipata din start cu LED-uri ca sursa de iluminare (atat intern, cat si extern), fie doresti sa incerci sa schimbi vechile lampi ale automobilului cu unele mai economice. In primul caz nu trebuie decat sa cauti piese compatibile ca soclu si constructie, iar pentru mai multa siguranta, ca sa ai certitudinea ca vor fi recunoscute de unitatea on board a masinii, trebuie sa cumperi leduri auto canbus. Unii detinatori de autoturime s-au plans ca masina lor nu recunoaste becurile noi, odata montate, trimitand un semnal de eroare care claseaza noile componente ca fiind defecte, in ciuda faptului ca erau nou-noute. Din acest motiv se recomanda echiparea cu LED-uri speciale de tip canbus, care chiar daca sunt mai costisitoare, ofera chiar mai multi lumeni per watt decat ledurile conventionale. Cele mai cunoscute modele de masina care includ cu succes faruri LED sunt Toyota Prius si Audi R8.

In cealalta situatie, cand ai un autoturism iluminat clasic, pe baza de halogeni, va trebui sa efectuezi niste modificari mai ample in service. Cu alte cuvinte, daca incerci sa adopti alternativa mai economica, e necesar sa schimbi intregul circuit de iluminat al masinii si sa dotezi toate farurile si luminile suplimentare cu porturi corespunzatoare care sa fie capabile sa suporte soclurile conventionale de tip LED. In ambele cazuri ai neaparata nevoie de o aprobare RAR ca sa poti circula regulamentar pe drumurile publice.

Standardul de constructie al becului se noteaza cu litera “H” sau “HB” si se numeroteaza cu multiple cifre, in functie de modul in care este construita lampa. Poti intalni deopotriva la becuri tip halogen si la cele LED standarde ca: H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15 etc. Aceste specificatii te vor ajuta sa compari produsele cu modelele vechi detinute, descoperind cum se potrivesc la masina ta.

Sursa: https://CLOVIS.ro